Thursday, November 15, 2007

انا والبيوقراطية

انا والبيوقراطية

بلدنا دى للاسف بلد ورق

لما تعرفوا حكايتى مع البيوقراطية والروتين هتعرفوا اد ايه انا شوفت منها كتيييييييييييييييييييير
ولما تيجوا تعرفوا صفات شخصيتى هتستغربوا انا ازاى بتعامل معاها فى اليوم كذا مرة
انا شخصيتى معبرة جدا ده نوع من انواع الشخصيات اللى بيتخنق من اقل حاجة وبيكره جدا الروتين والتقليدية والقيود يعنى ما قدرشى اعيش فى حجرة مغلقة وحاواليها اسوار . وده فعلا اللى بحس بيه طول ما انا عايزة انجز اى عمل اريد الموافقة عليه فى الكلية . بحس انى مقيدة والاحساس ده بيقتلنى . تخيلوا معايا لو حد فيكوا عايش وهو عنده كذا ولى امر ولازم كل ما يعمل حاجة ياخد رأيهم كلهم قبل حتى ما يفكر. هيحس بايه اكيد هيحس بالملل وبعد كدة هيكسل يعمل حاجة عشان ما يلفش اللفة الطويلة العريضة كل مرة . اهو بالضبط انا كدة فى الكلية عندى كذا ولى امر لازم عشان انفذ اى شىء الف اللفة دى كل مرة . وده صدقونى عكس طبيعة شخصيتى تماما انا بحب الحرية فى العمل ما دام انا عارفة ضوابطه الدينية والاجتماعية كويس . يمكن كان اعتراضى فى اول الامر عن عدم دخول اتحاد الكلية ومجلس الاتحاد لكنى توكلت على الله وصدقت النية لانى فعلا نفسى اترك بصمة تغيير فى الكلية قبل التخرج . حاجات كتير اوى عايزة اعملها بس للاسف كل حاجة من الحاجات دى عايزة موافقة قبلها بحوالى اسبوعين . وده بيخلينى فى حيرة دائمة لانى بقى عندى كسل حتى فى التفكير لانى فعلا فى حجرة مغلقة .
السؤال ..... تفتكروا انا غلطانة عشان انا لازم اتكيف مع الروتين ده واقول لنفسى كل الناس عايشة كدة والكل عارف ان بلدنا بلد ورق
ولا بلدنا هى اللى بيوقراطية زيادة عن اللزوم . اعتقد كدا . شاركونى بتعليقاتكم وقولولى اتعامل ازاى مع الروتين اللى خلااااااااااااااااااااص خانقنى

2 comments:

khobayb said...

هو أصلا ده المطلوب
وهو ده اللي هما عايزينه
إنهم يكرهوا الناس في عمل أي شئ ذي قيمة
ويخلوهم يكسلوا

---

وبناء عليه
بيبنوا أسوار مش سور واحد
ولو طالوا يحطوا ضعف اللي انتي بتشوفيه هيعملوا
داحنا اللي اخترعنا التمغات !!

---

لكن الحل
في الصبر ، وعدم اليأس
ودعيهم يموتوا بغيظهم
عايزين يصيبوكي بالإحباط ، لكنهم شايفينك كل يوم بتزدادي حماس

بذرة امل said...

فعلا يا دكتور خبيب انا لما بشوف الصعوبات دى يمكن فى الأول بضايق بس بعد كدة حماسى بيزيد وبحاول ااخذ بالاسباب ويمكن الصعوبات دى بتقوينى اكتر وبتخلينى اتمسك بأهدافى اكثر