Saturday, February 23, 2008

ماتت قبل ان تعرف بموت اخيها

ماتت قبل ان تعرف بموت اخيها
للمرة الثانية قررت اكتب مباشرة دون ترتيب او تنظيم
ولكنى المرة دى عارفة انا هكتب فى ايه
فى الايام اللى فاتت اكيد لاحظتوا انطباع الحزن فى كتاباتى ده يمكن
بسبب اسباب كتييرة من ضمنها احساس العجز الى انتابنى لما عرفت
ان عمتى اخت ابى اللى بحبها جدا واللى هى كمان بتحبنى جدا
واللى بقالى حوالى بالضبط 3 سنين ونص ما شوفتهاش
فى المستشفى بتموت بعد ما قطعولها رجليها
عشان كانت عندها سكر
طيب وانا ليه بقالى 3سنين ما شوفتهاش؟؟؟؟
هقولكم من البداية
عمتى دى رحمها الله كانت بتحب بابا رحمه الله جد جدا وهو الوحيد اللى كان بيسأل عليها على طول ويروحلها القاهرة
فا هى جالها بعيد عن السامعين جلطة من 3 سنين
وبعدها على طول والدى توفى فأولادها قرروا انها ما تعرفشى عشان الزعل غلط عليها وخصوصا انها كانت بتحبه جدا
ومن ساعتها
وهى لما بتسال عليه يقولولها تعبان فى المستشفى
ومن ساعتها واحنا مش عارفين نكلمها خالص لان اولادها خايفين يبان علينا وهى تعرف
واستمرت المحاولات
لمدة 3 سنين
ولما عرفت انها خلاص بتموت
حاولنا نروح نزورها كانت الاجابة دى لو عرفت ممكن تروح فيها
لما واحدة تعرف ان اخوها مات من 3 سنين وهى ما تعرفشى هيكون رد فعلها ايه؟
عشان كدة كنت مضايقة اوى
انا وامى واخواتى عشان نفسينا نشوفها ومش عارفين
لحد امبارح بعد صلاة الجمعة جالنا ترنك انها تعيشوا انت
حسيت ساعتها بألم جوايا كبير
وشوفت صورة ابويا وافتكرت كل شىء لما كنت بروحلها
وسافرت وروحت القاهرة وكانت ليلة صعبة علية اوى
انا بدعيلها ربنا يغفر لها
انا عارفة انها ماتت زعلانة من ابى انه مش بيسأل عليها
لكن اكيد هى عرفت
والله اعلم
يوميها شوفت ناس كتير كلهم المفروض انهم قرايبى اخر مرة شوفتهم كانت يوم جنازة ابى
ومن ساعتها
اللى ابن عمى وبنت عمتى وناس كتير نسيت اسمهم
وهما كمان نسيوا شكلى واستغربوا ................. بقيتى فى الليسانس ما شاء الله كبرتى
وسمعت اعذار كتير
معلشى مش بنسال عليكى انتى عارفة ظروف الحياه
قولتهم لا عادى انا مش زعلانة
اصلى خلاص اتعودت
على الزمن اللى الاخ بينسى فيه شكل اخوه
والللى الزمن خلانى اشوف ابن عمتى اول مرة فى جناازة ابى وبنت خالتى يوم فرحها
عادى جدا ولا فى اى شىء
عادى جدا ولا فى اى شىء
ورجعت تانى ادعى لعمتى بالرحمة والمغفرة
واقرأ لها سورة يس
وقولت ياترى المرة اللى جاية هشوف الناس دى كلها امتى؟
وياترى لو شوفت حد فيهم مرة حيفتكرونى ولا لأ

3 comments:

Marwa Friday said...

أولا البقاء لله
فعلا صعب جدا ما حكيتيه
هقول لك ايه بس؟
تفتكري ايه اللي يشغل واحد عن انه يسأل عن لحمه ودمه؟.. إيه ممكن في الدنيا يشغل بالطريقة دي؟.. مش عارفة.. شوية ورق ملون- على رأي واحد- فلوس يعني!.. ما تزعليش نفسك وخليكِ انتِ الأفضل واسألي.. لعل وعسى
البقاء لله..

صالح سعيد said...

انا لله وانا اليه راجعون
ربنا يعينك ويصبرك
وانا معاكى اننا بقينا فى زمن صعب
جدا
زمن اصبحت فيه صلة الرحم عاده قديمه ملهاش لازمه
بجد ربنا يستر علينا
البقاء لله

بذرة امل said...

مروة جمعة
صالح سعيد

ونعم بالله
ياريت بس تدعولها بالرحمة والمغفرة