Thursday, March 13, 2008

الجزء التانى

الجزء التانى من موضوع
اطفال مصر يطلقون الصرخات
واطفال العرب يرتدون الاكفان

عن فلسطين يتحدثون
سألتهم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ايه رايكم فى اللى بيحصل فى فلسطين
من حصار وقتل للأطفال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ردوا جميعا بسؤال
شوفتى ياأبلة اغنية الضمير العربى؟
قولتلهم طبعا .............. انتم ايه رأيكم ؟
احمد رد وقال : انا بس مش عارف ازاى حسنى مبارك بعد كل اللى بيحصل ده بيجى مع بوش يضحك معاه
عادى خالص
غادة الفسطينية :
( زى ما تكون كانت مستنية منى السؤال ده )
قالت : بابا وماما فلسطنين
وبجد حرام اللى بيحصل ده,............... المفروض دول بشر لاز يعيشوا زى ما كلنا بنعيش
انا بجد بلوم نفسى ازاى انا عايشة باكل وبشرب وبنام وفى امان
وهما هناك الاطفال مش لاقين لقمة ياكلوها
فى ناس كتير ماتوا بسبب قلة الاكل وقطع الكهرباء عن المستشفيات
غادة بتكمل كلامها:
نفسى ارجع اعيش هناك معاهم
وحاكتلى على شوية قصص مؤلمة
منها : انا اخو مرات عمى كان رايح يجدد باسبوره راحت نزلة عليه قنبلة
وخلصت غادة كلامها
__________
احمد بيقول دوره ايه :
انا نفسى احارب واستشهد
انا حتى دايما بمثل فى اللبيت انى بقتل واحد اسرائيلى
نفسى البس قنبلة واقتل حد فيهم
كان ردى الطبيعى : مش اوى كدة يعنى
بصراحة وبين قوسين انا ما حبتشى اعلق على اى حاجة بيقولوها لانى كان نفسى اسمعهم وبس
__________________-
رانيا : هو احنا لما بيبقى عندنا حروب
مش هما بيساعدونا
لكن احنا ليه سايبينهم ومش بنعملهم حاجة
__________________
رغدة جت فى الاخر وشاركت فى الموضوع وقالت :
المفروض ندعيلهم ونصلى وكمان نساعدهم
غادة : المفروض نتعاطف معاهم ونحسسهم ان احنا اخواتهم
_________________
رانيا : نبعتلهم هدوم واكل وشرب ودواء
محمد صبحى : برضه جه فى الاخر وشارك : وقال :
نفسى احارب ونجاهد فى سبيل الحرية وكمان المفروض ندعيلهم
احمد دخل فى الموضوع وقال : معقولة اللى بيحص ده دول لما جم عندنا احنا غلينا عليهم الأسعار
المفروض نديهم الحاجات بفلوس قليلة
مش الضعف وحكالى على شوية قصص عن ناس عنهم فى المنطقة راحوا العريش مخصوص عشان يبيعوا البضاعة غاليه
_________________________________
فى نهاية الحديث
طبعا الفسحة كانت خلصت والحصة الخامسة بدأت وكمان قطعنا من الحصة ربع ساعة
واستاذ وليد مدرس الغة العربية قاعد مستنى حضرتى لما خلص عشان يبدأ الحصة
وقاللى كلمة غريبة شوية
انا والله ما كنت متخيل ان العيال دى هتقول الكلام ده كله
اتبسط من الكلمة دى وحسيت انى اقدرت الحمد لله اخليهم يقولوا رأيهم
وحمدت ربنا جدا انى قدرنى انى اعمل كدة
مفاجاة
انا النهاردة الحمد لله عرضت الحوار ده كله الجزء الاول والتانى على مجموعة من مدرسين المدرسة حوالى سبعة مدرسين ومدرسات
وذكرت المشاكل اللى التلاميذ بيعانوا منها
بس الحمد لله كان ردهم ايجابى حبتين وقعدوا يتناقشوا فيها
يعنى تقدروا تقولوا ان فى بصيص من الأمل بدأ يدخللى
ان التعليم فى مصر ممكن يتصلح مش بس بجهود الحكومة لا كمان بجهود الشعب كله
وجهودنا احنا المدرسين الجدد

8 comments:

فزلوكة said...

أووووووووووووول تعليق

جميل حوار الأطفال ده

هروح بقى اقرأ الجزء الأول
عشان تكتمل الرؤية

Hosam Yahia حسام يحيى said...

جميله جدا القصه دى

جزاك الله خيرا على اضافه حضرتك لمدونتى فى المدونات المفضله

ان شاء الله اضيف مدونه حضرتك عندى


تحياتى

Hosam Yahia حسام يحيى said...

ننتظر موضوعاتك الجديده
ان شاء الله

Anonymous said...

السلام عليكم
حزاك الله خيرا على هذا العمل
وعلى حسن الطرح ونفع الله بكم
تقبلى تحياتى

بذرة امل said...

ربنا يكرمك يافزلوكة
حظك دائما معايا اول تعليق

حسام يحيى
منور المدونة يافندم وان شاء الله ننزل موضوع جديد بس مشغولين الايام دى شوية

عمر المصرى
جزانا واياكم
ربنا يكرمك انا ده تقريبا اول حوار مكتوب اعمله فى حياتى
يارب دائما ينول اعجابكم

راحــله said...

ايه البوست الجامد ده ... فكرة حلوة جدا واستغلال راائع لموقعك التدريسى :) ربنا يكرمك
جميل جدا

sorin said...

هاى أنا سورين من تربية انجليزى . موضوعك حلو قوى .

mohammed alsha3r said...

سلم مداد قلمك

الاسكندريه من أقرب واحسن المدن المصريه لقلبى